Succesvol werven via Internet (25 maart) – Vindbaarheid en Aantrekkelijkheid

Logo IG!Donderdag 25 maart a.s. organiseert de Intelligence Group het seminar “Succesvol werven via Internet“. Tijdens het event worden de Gouden Cursor en de Publiekscursor uitgereikt aan één de drie genomineerden: Deloitte, Essent en TNO zijn genomineerd. Ik ga tijdens het event hier verslag doen, maar wil alvast een voorschotje nemen op twee punten: vindbaarheid en aantrekkelijkheid qua eerste indruk. Het sollicitatieproces is al uitvoerig getest bij alledrie door Marc Drees op RecruitmentMatters.

Allereerst maar eens de vindbaarheid. Ik neem aan dat Deloitte vooral op zoek is naar accountants. Nou woon ik in Amsterdam, dus daar gaat ie. Vacature Accountant Amsterdam in Google ingetypt. Helaas, de eerste twee pagina’s niks van Deloitte te vinden. Daar moeten ze het dus niet van hebben.

Essent dan. Nou, volop vacatures voor Engineer natuurlijk bij een energiebedrijf. Ze zitten in Den Bosch, dus ik ga ze matsen. Ik typ in: vacature engineer Den Bosch.  Weer de eerste twee pagina’s niets!

Nou, TNO dan? Daar gaan we: vacature ingenieur Delft. Nope, weer niets. De TU Delft staat wel fier bovenaan. Die kunnen het dus wel.

Qua vindbaarheid gaan deze drie nominees dus geen potten breken.

Aantrekkelijkheid op het eerste gezicht dan?

Deloitte weer als eerste (ja we doen het netjes alfabetisch). Die drie categorieën zijn lekker duidelijk: Student, Young Professional en Professional. Die profielen van die mensen zijn leuk, maar een beetje groot en het menu met de vacatures zit daardoor onder de scroll-lijn van mijn netbook.
Leuk dat ik direct contact kan maken met de recruiters en die er ook met hun profiel op staan. De Twitter stream erbij is natuurlijk ook top. Verder kun je chatten en naar allerlei sociale netwerksites. Top.
Ik ben nog steeds de accountant uit Amsterdam op zoek naar een vaste baan en hij filtert er direct 7 vacatures uit zonder dat ik op zoek hoef te drukken. Maar wat doet die Manager IT Audit daar nou tussen?

Op naar Essent. Mooie homepage met gezichten en herkenbare items uit de energiesector. Daar kun je op doorclicken en kom je op profielen van echte mensen en videootjes, leuk. En meteen een lijstje met vacatures op de homepage, maar wel rechtsonder. Is dan weer niet handig.
Eenmaal in een vacature is het helaas veel platte tekst en geen enkele extra contact of informatiemogelijkhied. Je kunt alleen maar solliciteren of doorsturen.

TNO dan.  Meteen weer foto’s met echte mensen. Doorclicken geeft een klein stukje tekst, maar met mouse over krijg je een handje maar kun je niet doorclicken. Da’s een teleurstelling. Wel goed dat er direct vacatures op de home page staan. Ook hier levert doorclicken weer een hele berg platte tekst en alleen de mogelijkheid tot solliciteren en bellen. Niet eens doorsturen. Oh ja, toch. Heel klein iccontje rechtsboven, dat gaat niemand doen als ie onderaan klaar is met lezen. Niet handig.
Vacatures zoeken? Dat gaat soepel, maar je moet nog wle op een knop drukken. Verder het mysterieuze “nieuw vanaf” als criterium, maar daar zullen ze wel de publicatiedatum mee bedoelen.

Eens kijken wat donderdag de jury en het publiek er van vinden. Er schijnen nog kaarten te zijn.

4 reacties
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Jeroen: Ja, wat je heb aan een megastore in de woestijd zeg ik altijd. Kun je beter zo’n gezellige volle pijpela in de Kalverstraat hebben.
    Ik weet dat Ewout Bolhuis en Eugenie van Wiechen spreken, maar dat staat gewoon live. Ook dat Ben – tsjakka – Tiggelaar dagvoorzitter is. Je hoort het vrijdag wel als we elkaar zien ;-)

    Beantwoorden
  2. Jeroen Kneppers
    Jeroen Kneppers zegt:

    Ha Bas,

    Over de vindbaarheid had ik me ook al verbaasd. Bijzonder dat dit nog steeds een ondergeschoven kindje is, temeer daar de winnaar van 2009 door over overmatig gebruik van Flash TOTAAL onvindbaar was. Neemt niet weg dat Deloitte met gierende banden de ‘prijs’ weer meeneemt uit 010. Vraag me nog wel af wie nou ‘die grote spreker’ is die beloofd is… Weet jij misschien meer? Ik laat mijn kaartje in afwachting van dit grote nieuws maar bij de kassa liggen.

    Groet Jeroen

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] – de Gouden Cursor. Mijn mening moge helder zijn na de voorbeschouwing eerder deze week alhier. Lees ook:Succesvol werven via Internet (25 maart) – Vindbaarheid en AantrekkelijkheidLinkedIn Tip […]

  2. […] (positie bij de eerste 5 op Google) was het doel. Dat is in ieder geval niet gelukt, zoals bleek in mijn post eerder deze […]

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *