TruAmsterdam..the RIDE Edition: Recruitment 5.0, wazzda?
Eerst gaan we eens bepalen wat Recruitment 5.0 überhaupt is olv Guido Derkx, algemeen directeur (zo ziet ie er trouwens niet uit) van DutchWebShark. 1.0 is offline and post & pray. 2.0 is online is post & pray, maar bij 3.0 lopen we al vast. Doen we 3.0 (interactie & community building) eigenlijk al?????Uiteindelijk vind men dat 3.0 meer talent pooling is, maar nog niet écht community management. Eigenlijk kunnen recruiters dat niet, want dat kunnen alleen de mensen die écht in het vak zitten. Die moet je dus weten te mobiliseren als recruiter.
Echte interactie is open en transparant. Guido stelt een confronterende vraag: mag een latente kandidaat een willekeurig iemand bellen om eens oriënterend te babbelen over werken bij jouw bedrijf? Dan komt er toch weer angst voor concurrentie, inefficiency….
Gevolgd door een discussie over een platte indicator: cost per hire. Bedragen tussen 3.000 en 35.000 Euro vliegen door de ruimte, maar ja, het is allemaal een defintie kwestie, wat tel je wel of niet mee? Directe kosten versus indirecte kosten. Wat kost het als een positie niet is bezet? Recruitment 3.0 of was dat nou 4.0 gaat over Analytics en Data Mining. Guido en Gordon Lokenberg zijn het niet eens. Zucht, maakt dat wat uit? Meten is altijd belangrijk en op het web gaat het makkelijker. Kunnen we nu doorgaan?
En dan komen we bij de essentie. Hoe kunnen we waarde creëren voor de “company” door de community te managen vraagt Guido. Dat is nou juist het punt, we focussen op waarde voor de company en niet voor de community. Vaak is de recruiter te korte termijn gericht (of wordt op korte termijn targets aangestuurd) om die stap écht te maken.
Maar wat is nou Recruitment 4.0 of waren we nou al bij 5.0? Guido stuurt de discussie richting strategische planning. Volgens hem is Recruitment 5.0: welke groepen werf je, welke kanalen gebruik je, hoe centraliseer je, hoe selecteer je en als je ze niet aanneemt, wat dan? Interessant voor de toekomst? In de talentpool. Niet? Waarom kwam ie dan toch in het proces. Maar niet alle typen wil je in een talentpool vanwege de kosten en sommige typen kandidaten laten zich niet “talentpoolen”.
Hoe breng je zo’n talentpool in kaart, zo’n community? Dat is de centrale vraag. 4.0 zou zijn: weten wat je talent pool kan, wil, interesseert, wanneer en waar en hoe dat aansluit op je vraag als bedrijf. Ik raak het kwijt. Waarom een eigen community als er al zoveel zijn. Wat met de vraag dat de prosumer controle gaat krijgen over wat hij deelt en met wie, nieuwe privacy wetgeving, dit gaat niet werken. We gaan er ooit uitkomen, maar niet vandaag ;-)
Die heb je in alle soorten en maten, je voldoet alleen niet aan het cliché (gelukkig!).
Dag Bas,
Leuk blog. Was naar mijn idee een geslaagde middag. Ben wel benieuwd naar 1 ding: Hoe ziet een algemeen directeur er dan wel uit :) ?