TruAmsterdam..the RIDE Edition

Vandaag maar weer eens in de pen geklommen om verslag te doen van de 7e TruAmsterdam editie. Leuk feitje: nergens zijn meer Tru sessies geweest dan in Amsterdam. Voor degenen die het niet kennen, het is een UNconference, waar alle normale regels niet gelden. Er zijn mooie tracks. Tracks zijn discussiegroepen met een discussieleider, niet een presentator (sheets zijn verboden) die de discussie in een groep faciliteren rond een thema. Goed gebruik, men zit in een kring. En weglopen mag….Wat is er in de aanbieding?

De eerste ronde:

  • Agencies suck! Onder leiding van Dave Vervoord en Laurens Tienkamp. Als bureaurecruiter spreekt me dit wel aan.
  • Social Media: stop wasting money olv Liesbet de Rouck van Broadbean
  • Social Recruiting and how to measure ROI door Richard Taylor

Dat wordt moeilijk kiezen, maar de eerste lijkt me wel leuk. Suggesties zijn welkom

De tweede ronde:

  • Facebook’s delight & Picture Perfect Pinterest Recruitment door mijn eerwaarde concullega Jacco V. Mmm. Pinterest, moet ik nog gaan ontdekken, maar dan vind ik natuurlijk alleen vrouwen (schijnt zo), en die willen niet in de IT werken, of wel?
  • Make Google say: Sorry, are you human? Door mijn 2Rise collega Gordon Lokenberg. Als hij wat nieuws voor me vertelt, moet ik me gaan schamen.
  • LinkedIn Resurection. Door Olfertjan Niemeijer. Zou ik me daar eens mee gaan bemoeien als LinkedIn amateur?

We beginnen nu met een plenaire bullshit bingo olv Patrick Boonstra. Iedereen moet staan en anderen challengen over stellingen als: “The crisis is over.” Zijn crises kansen of bedreigingen? Na 3 minuten springt master Bill Boorman er meteen in. Gelukkig zegt hij zelf: “I’m talking too much.”

Nieuwe stelling van Patrick: “Hire for result” versus “Hire for character and ambition”? Bill gaat er vol in, mensen doen projecten, leveren resultaat en gaan weer wat anders doen. “I don’t want a brain surgeon who can do it in a year!”. Mooi closing statement: “Who cares what you’ve been doing, it matters where you’re going!”

Nieuwe stelling: “Has Facebook just killed itself by introducing Social Jobs” of “Facebook just killed LinkedIn”. Moeilijk om me hier niet mee te bemoeien. Vooral na het artikel van Marc Drees hierover. Als je het mij vraagt, is Facebook een bedreiging, maar niet op de prut manier zoals ze het nu doen. Leuke tip van Gordon L.: Facebook zoeken.

Nieuwe stelling: mobile recruitment gaat helemaal geburen in 2013. Als je er niet bent, ga je de boot missen. Of niet? Heerlijke discussie, iedereen vind van alles, maar niemand heeft voorbeelden. Volgens mij moet je eerste stap zijn, het beschikbaar maken van je site voor mobiel in een bruikbare versie, dus ook je jobsite. Anderzijds, ik zie mensen nog niet zo snel solliciteren met een motivatiebrief. Dus eerder voor tijdelijk werk en banen waarbij dat geen vereiste is.

Nieuwe stelling: corporate recruitment is self supportive versus heeft gespecialiseerde leveranciers nodig. Kay Goedhardt neemt moedig stelling als MIR 2010 voor het eerste. Maar blijkt dan toch Netwerven te gebruiken, ai. Sogeti beweert het allemaal zelf te doen. Maar als je vacature Soget intypt in Google krijg je wel dit resultaat. Au!

2 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *