Van twee kanten – Bemiddel je een kandidaat opnieuw?
Pieter had geen haast en het eigenlijk nog prima naar zijn zin. Hij wil in 2010 een overstap maken, wil weg op zijn hoogtepunt. Zoals hij zo mooi zegt. Want het begint te makkelijk te worden en daar wordt ie lui van, zegt ie zelf.
Wat te doen. Ik ken mijn klant, weet op welk niveau hij acteert en wat hij wil. Tsja, dat kan daar nu echt niet, maar ja wie weet wat 2010 brengt. En ik heb er ook anderen bemiddeld, die wel mooie stappen hebben gemaakt. Ongeacht mijn afspraken met de klant – in ons contract staat dat ik geen medewerkers van ze mag benaderen – heb ik besloten hem niet actief te gaan bemiddelen en al zeker niet voor geld. Voelt op de een of andere manier toch niet goed.
Ik heb Pieter wel beloofd hem te introduceren bij een aantal concullega’s die ik vertrouw, mits ze een reële optie voor hem hebben. En nee, van hen vraag ik ook geen geld. Ik wil hem nou eenmaal niet overleveren aan de aasgieren in ons vak. Ook heb ik wat eindklanten in mijn netwerk die aansluiten bij de ambitie van Pieter. Ik heb hem verteld dat als hij op Linkedin een introductie bij hen wil, ik hem zeker zal doorsturen. Wederom at no charge. Die stappen ga ik de komende weken in gang zetten. Ik heb namelijk het idee dat ie toch gaat switchen, of ik dat nou begeleid of niet.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ben ik schijnheilig, naief of zouden meer mensen het zo moeten doen?
Dit bericht verscheen eerder op Recruitment Matters.