Van twee kanten – Van wie zijn je LinkedIn connecties eigenlijk?

images (1)Tijdens het social recruiting event van Recruiters United afgelopen week was er een pittige discussie over wat te doen met het “eigenaarschap” en de “zichtbaarheid” van je connecties als je van baan wisselt. Los van wat wij vinden heeft recent een Engelse rechter een uitspraak gedaan dat een medewerker van een recruitmentbureau zijn connecties moest afstaan na vertrek bij dat bureau.

Verder is het, met name bij veel interim bureaus, de praktijk dat consultants hun connecties afschermen om te voorkomen dat kandidaten en klanten elkaar “direct” kunnen vinden. Wat vinden we daar van? Zoals ik al tijdens het event afgelopen week zei, denk ik dat het afschermen zinloos is. Mensen kunnen namelijk altijd via een andere connectie dezelfde persoon vinden en gezamenlijke connecties worden sowieso getoond. Verder denk ik dat je serieus over je toegevoegde waarde als bureau moet gaan nadenken als je enige toegevoegde waarde de connectie (lees: de contactgegevens) van je kandidaat of klant is. Bovendien moet je je afvragen hoeveel hulp je van je netwerk gaat krijgen als je zelf je netwerk afschermt, geven en nemen, weet je nog?

linkedin_rolodexOok over het “eigenaarschap” van je LinkedIn connecties heb ik zo mijn twijfels. Mensen “zijn” sowieso niet van iemand anders. De slavernij is gelukkig al lang geleden afgeschaft. En als de toegevoegde waarde van je bedrijf alleen door je medewerker werd geleverd, gaat je klant vroeg of laat toch weer met die medewerker in zee.  Dat hou je niet tegen. De enige oplossing is de toegevoegde waarde verankeren in je bedrijf en uiteraard een goed relatie beding afsluiten, want dat heeft wel zin, zoals ik eerder betoogde.

Overigens heeft LinkedIn hier wel een oplossing voor, maar dat werkt alleen als je een corporate account hebt. Dan blijven de connecties van een medewerker OOK achter in je bedrijfsaccount als een medewerker vertrekt, maar dat is wel een dure oplossing natuurlijk.

Ben erg benieuwd naar jullie mening, zeker na de heetgebakerde discussies die hier plaatsvonden over “social media” op de werkvloer en de voor- en nadelen voor de werkgever.

Dit bericht verscheen eerder op Recruitment Matters.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *