Verslag eDay 2008
[[image:open_up_eday_2008.jpg:Emerce eDay 2008:left:0]] Gisteren was ik – met vele anderen – op de eDay 2008. Dit jaar helaas niet meer in de Van Nelle Ontwerpfabriek, maar heel praktisch in De Doelen tegenover Rotterdam CS, wat toch ook wel lekker is. Wat steek je daar nou van op als recruiter in de wereld van e-business en internet?
Allereerst kun je er erg goed lachen. De top attractie van de dag was Dan Lyons, ook wel bekend als de 'Fake Steve Jobs'. Hij legde op hilarische wijze uit hoe ie op het idee was gekomen, waarom hij Steve Jobs als object van zijn satire had gekozen en waarom het zo'n daverend succes was. Vooral zijn zelfspot was aanstekelijk, maar ook hoe hij liet zien hoe een veertiger met niet zo'n geweldige carriere en weinig benul van internet toch ineens kan doorbreken op het web. Technologie is voor hem een echte enabler geweest.
Jeff Howe van Wired opende de dag met 'Crowdsourcing'. Hij was een beetje wankel omdat hij maar anderhalf uur had geslapen. Later op de dag sprak ik hem nog in de besloten IPAN workshop. Daar vroeg ik natuurlijk wat Crowdsourcing kan doen voor recruitment. Hij zag het vooral als een pre-selectie tool. Als voorbeeld kwam hij met Topcoder, waar de beste programmeurs wedijveren met elkaar en de besten worden bemiddeld naar een nieuwe baan. Iemand in Nederland?
Ook bezocht ik de one day MBA van Han Gerrits over innovatie, zijn stokpaardje. Niet veel nieuws voor mij, maar Han is altijd een feestje om naar te kijken. En dat vonden meer mensen aan de uitpuilende zaal te zien.
Ook het side event van Rhinofly – steeds meer het webbureau voor arbeidsmarktcommunicatie – met Frank Meeuwsen en Ronald van Schaik was leuk om te bezoeken. Uiteraard bekend materiaal, maar ook een leuk nieuw idee om te gaan matchen op competenties in plaats van CV-criteria. Grafisch heel mooi en intuitief, bijna 'iPhonesk'. Ze zoeken nog een content partner hiervoor, dus……
Wat me bij de standhouders opviel was dat er maar één grote SI was (Logica) en dat er voor de rest veel webbouwers en SEO/SEA clubs waren. Duidelijk wat er hot is. Dat geldt ook voor recruitment voor het geval jullie dat niet wisten ;-)
Aan het eind van de dag was ik – ondanks het slechte geluid – blij verrast met de speech van keynote Julie Meyer van Ariadne Capital. Ze kwam met wat volgens haar de trend waren: open source, social networking, re-migrerende kenniswerkers uit de emerging markets (vooral die trend is interessant!), cloud computing, voice powered applications en innovatiesnelheid. Ze kwam met voor haar veelbelovende voorbeelden als IndependentIP van Martijn Tjho.
Ook Brian Kalma van Zappos een – hier nog onbekende – online shoestore met dit jaar 1 miljard (!) omzet was inspirerend. Customer Service is waar ze daar op inzetten. Dat gaat zover dat de sales reps niet op omzet maar op terugkerende klanten worden afgerekend. Hij kwam met een leuk voorbeeld dat ze een keer met het management aan het stappen waren geweest en honger hadden, maar geen pizzeria meer konden vinden die om twee uur open was. Ze hebben toen hun call center gebeld, die vervolgens 5 pizzeria's voor ze opsnorde in hun directe omgeving, die nog open waren. Briljant verhaal. Voor mij een grote bevestiging voor het feit dat service dè weg is om je klanten te behouden. Hier ook weer ideeën opgedaan die ik in recruitment kan gaan toepassen (hou me in de gaten ;-)).
De Website van het jaar verkiezing heb ik gemist, maar de uitslag daarvan was erg mainstream en weinig verrassend las ik vandaag in 'De Volkskrant'.
Last-but-not-least nog veel bekenden gezien, maar toch maar het aanbod van Mangrove voor the pre-night – hoe verleidelijk ook – afgeslagen en de trein naar huis genomen en 's avonds nog even hardgelopen. De start van mijn vrijdag had er toch anders uitgezien als ik dat niet had gedaan ;-)