Wat hebben we het toch goed!

Soms vergeten we met elkaar weleens hoe goed we het eigenlijk hebben. Dat is me de afgelopen dagen wel weer duidelijk geworden. Bij het voeren van een aantal sollicitatiegesprekken viel mij de verwondering op in de ogen van de kandidaten. Door het culturele verschil durfde ze hun verwondering niet direct te uiten. Dus er maar eens naar gevraagd. Ik kreeg open en eerlijke antwoorden. De culturele barrières verdwenen als sneeuw voor de zon.

Recent heb ik beloofd dat ik mijn ervaringen met het opzetten van ons eigen bedrijf in Polen met jullie zal delen. De afgelopen dagen heb ik een aantal sollicitatiegesprekken gevoerd. Opvallend is dat ik met deze mensen in contact ben gekomen via een relatief eenvoudige advertentie, iets wat hier niet tot een vergelijkbare respons zou hebben geleid. Verder zetten we vooral ook actief ons eigen netwerk in. Ook in Polen is dat vermoedelijk de beste manier om mensen te ontmoeten. Leuk is de reden die mensen opgeven waarom ze reageren. We vallen namelijk op door onze, in de ogen van de Polen, frisse huisstijl en de open cultuur die we uitstralen op de website.

Hier merk je dus meteen hoe ongewoon dingen als bijvoorbeeld verantwoordelijkheid krijgen, flexibele arbeidstijden, losse management cultuur en focus op leren/ontwikkeling zijn in Polen. Alle sollicitanten zaten te genieten van het verhaal dat ik hield over mijn beeld van het nieuwe bedrijf. Over het algemeen was de reactie: "Dat hebben we hier niet, daar ben ik naar op zoek". Ook de vraag wat hun persoonlijke ambitie in het leven is vonden ze verrassend. Normaal durven ze daar geen eerlijk antwoord op te geven, het wordt dan een sociaal wenselijk antwoord als: hard werken, carrière maken. Maar ik kreeg te horen dat ze de familie toch eigenlijk belangrijker vonden. Niet verbazend, want dat zien we hier in Nederland natuurlijk ook, maar in Polen wordt met deze verschuiving door de bedrijven nog geen rekening gehouden.

Overigens moet ik ook weer niet te veel gaan generaliseren. In bijvoorbeeld een wereldstad als Warschau is het al heel erg Westers en kom je eigenlijk alles wel tegen wat ook bij ons gewoon is. Maar in andere gebieden tref je toch nog erg traditionele bedrijven aan.

Daar ligt naar mijn mening dus de belangrijkste kans voor ons bedrijf. Arbeidsvoorwaarden marktconform, want dat moet geen dissatisfier worden. Verder vooral de focus op de dingen die wij hier al heel gewoon vinden. We hebben het hier toch maar goed!

1 antwoord
  1. Bas
    Bas zegt:

    Mooi verhaal Peter. Je weet trouwens dat alle Polen zeggen dat Warshau geen Polen is? Polen is heel gastvrij, behalve Warshau, maar dat beschouwen ze ook niet als Polen (behalve de Warshau’enaren)

    Maar het is inderdaad een hele andere cultuur daar. Ik denk dat als je een Nederlandse mentaliteit kan toepassen, zonder daarin te ver te gaan (ik geloof dat veel Polen niet zitten te wachten op ons eeuwige gepolder) dat je de komende 5 tot 10 jaar een hele unieke propositie kan neerzetten.

Reacties zijn gesloten.