Wat maakt drank zakelijk kapot?

[[image:drank_maakt_meer_kapot.jpg:Wanneer maakt drank zakelijk iets kapot?:left:0]]Een collega ondernemer kwam laatst met de volgende vraag naar me toe: "Ik heb vandaag ontdekt dat een medewerker van mij een alcohol probleem heeft, wat moet ik doen?" Mensen die mij kennen weten dat ik over het algemeen best met een weloverwogen antwoord kom. Maar in dit geval stond ik toch even met mijn mond vol tanden. Ja, wat doe je in zo'n geval? Wanneer gaat drank ook zakelijk iets kapot maken? In hoeverre mag je als werkgever de privésfeer van de medewerker betreden? En in hoeverre moet je dat wellicht zelfs doen?

Een panklaar antwoord heb ik tot op de dag van vandaag niet en ik ben dan ook erg benieuwd naar anderen hun mening en ervaringen. Dat het een probleem kan zijn is duidelijk, maar wanneer is het een probleem. Drankgebruik of drankmisbruik vind veelal in de privésfeer plaats. Dus moet je jezelf dan met de privésfeer van de medewerker gaan bemoeien als je er zakelijk geen last van hebt?

Natuurlijk is het duidelijk dat er iets moet gebeuren als iemand stom dronken naar kantoor komt, je de alcoholwalm de hele dag door ruikt, iemand zijn concentratie verliest en als hij lastig wordt voor anderen. Maar kun/moet je iets doen als dit allemaal (nog) niet het geval is?

In het voorbeeld van mijn collega ondernemer kwam de persoon in kwestie een paar dagen na de vraag aan mij op kantoor aan na een nacht flink doorzakken (vermoedelijk om privé problemen weg te drinken / "op te lossen"). De lucht rondom de medewerker was de hele dag niet te harden. Zijn perfomance was ook die dag nog steeds goed. Problemen maakte hij niet. Toch heeft er een goed gesprek plaatsgevonden. Hierin gaf de medewerker open aan nu zo'n 5 maanden te veel te drinken en het zelf niet te begrijpen. Hij gaf ook aan dat hij eigenlijk hulp moet zoeken. Mooi, zou je dus denken als werkgever, het probleem wordt aangepakt.

Maar enige tijd later bleek dat het probleem helemaal niet werd aangepakt door de medewerker. Wat dan te doen?

4 antwoorden
  1. Peter Horsten
    Peter Horsten zegt:

    Tijd voor een update. Ik heb moeten constateren dat helpen niet langer kon. De persoon bleef onbetrouwbaar. Ik heb besloten om het los te laten en onze samenwerking te beëindigen. Ik was daar best bang voor, niet wetend wat het met de achterblijvende collega’s zou doen. Om eerlijk te zijn blijkt het een opluchting. Voor mij zeker, maar volgens mij ook voor de collega’s. Hij is in meer dan een maand tijd eigenlijk nog geen dacht echt gemist ……

    Beantwoorden
  2. Thijs
    Thijs zegt:

    Een kans want kennis over de zwakke plekken van stakeholders helpt je uiteindelijk bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. “Zo, je target gaat 10% omhoog want als jij met drank nog zo kan presteren denk ik dat we je iets te weinig uitdaging bieden in deze rol” , zoiets ?

    Beantwoorden
  3. Peter Horsten
    Peter Horsten zegt:

    @Bas: Yep, was ook mijn advies: confronteren en blijven herinneren. Ik wil echter altijd “helpen”, maar dat is wellicht meer mijn probleem. Je kunt in zo’n geval iemand naar de juiste instanties verwijzen, maar als hij/zij niet wil, dan houdt het op vrees ik. En als dit dan zakelijk een issue wordt, moet het ook daar ophouden.

    Beantwoorden
  4. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    Altijd lastig, maar ik zou wel ingrijpen op het moment dat het iemands performance in de weg zit. Zoals je hier aangeeft, hij heeft het toegegeven, ik zou hem er opnieuw op aanspreken en opnieuw en opnieuw.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *