Weer achter dotNet gevist?

De markt voor goede webdevelopers/ontwikkelaars/programmeurs wordt steeds gekker. Wat moet je nog doen om een goede ontwikkelaar te vinden? Ook ik heb zeker niet alle antwoorden.

Momenteel is de markt voor dotNetters en Javanen zo overspannen dat we al zo’n 5 tot 7 Euro per click moeten bieden op Google om met een gesponsorde koppeling (zoals een advertentie daar zo eufemistisch heet) bovenaan te komen. Op advertenties op de bekende jobboards wordt niet of nauwelijks gereageerd en de enkeling die het waagt om zichzelf niet anoniem in de CV database van Monster te zetten is om 09.30 ’s ochtends al zeker 10 keer, door voornamelijk Engelse, bureaus gebeld. Eén van mijn consultants had zich enkele maanden geleden bij wijze van experiment anoniem ingeschreven als ‘Javaan’ met ervaring in de financiële dienstverlening. Binnen 48 uur had hij 16 verzoeken om contact, ondanks zijn anonieme CV.
De vraag is: wat spreekt een dergelijke professional nog aan? Volgens mij ben je als reguliere grootschalige detacheerder (u weet welke ik bedoel) inmiddels kansloos op deze markt en moet je mensen zelf gaan opleiden uit de schoolbanken of ervaren developers in minder gangbare talen ‘omkatten’ tot Javaan of dotNetter of de hoofdprijs betalen natuurlijk, maar dat creëert alleen maar toekomstig verloop.
Wij nemen alleen nog opdrachten aan voor dergelijke rollen als het gaat om vacatures bij kleinschalige innovatieve bedrijven met een eigen product of dienst of grotere eindgebruikersorganisaties die budget hebben voor interessante en uitdagende projecten. Onze ervaring is dat die kansen de ervaren webdeveloper nog wel aanspreekt. Voorwaarde is wel dat je hem aan de telefoon krijgt. Vaak worden ze al dermate ‘gestalkt’ door concullega’s dat je niet meer de kans krijgt om uit te leggen dat je wel een interessante propositie hebt. Maar de grootste concurrent is inmiddels de kandidaat zelf, die, wijs geworden door de onstuitbare marktvraag, inmiddels zijn eigen werkgever is geworden.

4 antwoorden
  1. Guido Rusch
    Guido Rusch zegt:

    Vijf tot zeven euro per klik is een flink bedrag voor een .NET of Java advertentie. Ik klik zelf af en toe op Java advertenties, maar alleen als er een heel goed salaris wordt beloofd. Voor mij zouden interessante en uitdagende projecten een minimale voorwaarde zijn om ergens te gaan werken.

    Ervaren .NET en Java professionals komen allemaal dagelijks op Google langs, dus zorg dat je naam regelmatig onder de aandacht komt van deze professionals.

    Zoals Karst in ‘Internetmarketing en Werving & Selectie deel II’ al schreef doe je dat door je site voor Google te optimaliseren:

    https://www.google.com/search?q=.net+vacatures
    https://www.google.com/search?q=java+vacatures

    Posities twee en drie voor Mimir zijn ook met heel algemene zoektermen haalbaar.

    Beantwoorden
  2. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    Persoonlijke aandacht denk ik. Het optimaal gebruiken van sociale netwerk, online en offline, en op een hele persoonlijke manier omgaan met de mensen. Maar als ik al merk dat voor de meeste wervingsbureaus contact houden ondanks dat je op dat moment niets te bieden hebt teveel gevraagd is, verbaasd het me niets. Natuurlijk, opleiden is een tweede, maar zelfs ‘vers uit de schoolbanken’ is het lastig werven (vertelde Wilco me laatst).

    De laatste optie: elders gaan zitten. Groningen schijnt nog steeds werkeloze IT’ers te hebben. En in Polen zitten er ook genoeg.

    Beantwoorden
  3. Karst Dollekamp
    Karst Dollekamp zegt:

    @Bas,
    Je beschrijft exact onze ervaring. Van 2003 tot 2005 hebben wij menig dotNetter voor een leuke baan succesvol bemiddeld. Inmiddels is de markt zo overspannen dat wij slechts en alleen opdrachten aannemen welke zich in de markt echt onderscheiden (en dat zijn er naar onze mening niet veel)

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *