Werf of sterf?!…….Leid op of rot op!

[[image:schoolbord_copy1.jpg::left:0]]Deze week stond er een artikel in Computable onder de titel “Werf of sterf”. De ICT sector zoekt 5.000 hoger opgeleiden, maar die zijn op! De stelling is dat ICT dienstverleners, die het beste kunnen werven in de huidige markt het beste resultaat behalen. Zo gaf Ordina eerder deze maand een winstwaarschuwing, omdat ze niet genoeg mensen konden vinden. Maar in plaats van de vijver te vergroten, gaat men toch steeds weer achter dezelfde mensen aan met een loonspiraal tot gevolg. Ook Bas van de Haterd van HRlog startte hierover een verhitte discussie met employer branding als zijn bekende stokpaardje. Ik ben alleen bang dat de generieke ICT dienstverleners zo weinig onderscheidend zijn dat zelfs hele goede employer branding niet helpt, omdat de dienstverlening te weinig differentieert en je toch (bijna) altijd bij de klant zit. Dat kan en moet anders……

……..want er zitten duizenden werkloze MBO-ers ICT thuis en ook oudere ICT-ers met een incourante technologie in hun bagage komen veel moeilijker aan de bak. De eerste ICT dienstverlener, die dit probleem weet te tackelen is dus spekkoper. Volgens mij kun je namelijk iedereen opleiden, alleen vergt het opleiden van MBO-ers of ouderen een andere methode. MBO-ers en ouderen leren wellicht beter in de praktijk door middel van ervaringsleren, maar eigenlijk is het met een eenvoudige leerstijltest bij iedereen vast te stellen hoe deze het makkelijkst leert. Het is me een vraagteken waarom men daar zo weinig op inspeelt.
Zeker nu meerdere bedrijven gaan terugkomen op het offshoren van hun (ICT-)diensten, ook die op een meer operationeel niveau, is dit de noot die de sector moet kraken. Maar helaas is de ICT sector zelf vaak nog te opportunistisch en te korte termijn gericht om dit aan te pakken. Hier ligt echter een geweldige kans voor de klanten van deze dienstverleners. Als deze namelijk die handschoen wel oppakken, zullen ze zien dat ze uiteindelijk – door zelf MBO-ers en ouderen op te leiden – veel goedkoper uit zijn dan door het inkopen van deze diensten van een ICT dienstverlener. Wie durft?

4 antwoorden
  1. Peter Horsten
    Peter Horsten zegt:

    Ik weet niet of ik ze aan tafel wil krijgen … Geef mij het werk maar in mijn tas mee naar Polen …. ;-)

    Maar een fors issue is het zeker. En niet alleen voor de grote jongens. Ik merk nu dagelijks hoe zwaar het voor het MKB is om gekwalificeerde mensen te vinden en vooral te behouden. De IT-ers lopen hier massaal weg richting de grote jongens. Terwijl in deze sector ongelooflijk veel IT-ontwikkelingen plaats (gaan) vinden.

    Beantwoorden
  2. Bas W
    Bas W zegt:

    @Ruben: Tsja, het issue is dat wij alleen w&s doen, geen deta. Zou best wel eens kunnen gaan werken trouwens (letterlijk).

    @ Bas van de H.: Ik ken er te weinig om ze om de tafel te krijgen. Wie helpt?

    Beantwoorden
  3. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    @Bas: je hebt gelijk dat employer branding niet de enige oplossing is. Het is in mijn optiek wel iets waar bedrijven veel meer mee kunnen doen, aangezien het merk dat de meeste hebben niet bepaald positief is.

    Ik denk dat het opzetten van een dergelijk traject, al dan niet gezamelijk tussen de grote jongens, ook meteen goed is voor een employer brand. Ik zie daar grote mogelijkheden. In de interactieve branche is er een initiatief met een grote training om markteers via training tot interactieve marketeers om te scholen. Daar doen de nodige partijen aan mee.

    Misschien dat het een kwestie is van een initiatiefnemer die op het juiste niveau met de hoogste HR bazen van Ordina, Atos, Cap, Logica en Getronics om tafel kan gaan zitten om deze mensen bij te scholen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *