Zakelijk Tumblr’en: een niche of een nee?

download

Het gebruik van sociale media voor bedrijven is vandaag de dag bijna een verplichting, want zonder een getrimde Facebookpagina, een Twitteraccount, of een Linkedin profiel mis je toch een hoop klandizie. Dan zijn er echter nog een paar andere sociale media die potentie hebben voor bedrijven, maar toch beduidend minder worden gebruikt. In een nagenoeg onleesbaar handschrift staat ‘Tumblr’ op het kladblok naast me.  De naam belooft niet veel goeds – het lijkt op de zusterapp van Tinder c.q. Blendr, twee datingapps – maar de inhoud kan wel degelijk nuttig zijn voor bedrijven. 

Tumblr is een microblog en sociaalnetwerksite, waar gebruikers naar hartenlust hun interesses kunnen delen. Dit kan in de vorm van berichten alleen, maar Tumblr’s potentie ligt ergens anders. Je kunt volledige video’s, vines, GIFs en meer de wereld in sturen. Contact maken met anderen is laagdrempelig: je hoeft geen uitgebreid vriendennetwerk te hebben om mensen te bereiken, want door te rebloggen of simpelweg de conversatie aan te gaan heb je al voldoende houvast.  In feite is  Tumblr een meer open versie van Facebook, met Twitterintegratie.  Zie hier een voorbeeld van Nabisco:

Tumblr voorbeeld Nabisco

Tumblr is razend populair, vooral in Amerika. Daar ligt het gebruikersaantal zelfs maar net onder Facebook. Het medium wordt het meest bekeken door een jonge doelgroep (15-34 jaar). De aantrekkingskracht voor hen ligt hem vooral in de snelle feiten, de interactieve filmpjes en de mogelijkheid om te rebloggen. En het lijkt erop dat het Nederlandse bedrijfsklimaat daar te formeel voor is, want Tumblr is nauwelijks opgenomen in het sociale media beleid van Nederlandse bedrijven.

KLM op Tumblr

KLM op Tumblr: Tumblr is klaar voor KLM, maar de relatie is niet wederzijds

Dit betekent niet dat Tumblr direct afgeschreven dient te worden in Nederland. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het publiek van Facebook sterk aan het verjaren is, en mogelijk stagneert.  Pinterest, een sociaalnetwerksite die veel overeenkomsten heeft met Tumblr, wint snel aan terrein. Dus, waarom zou het in Amerika zo grote Tumblr hier niet eenzelfde trend vertonen, zij het als niche voor jongeren? Het is in elk geval iets om de komende jaren scherp in de gaten te houden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *